کنفرانس کاپ۲۸؛ آلمان از تاسیس باشگاه بین‌المللی برای کمک به کربن‌زدایی خبر داد

باشگاه بین‌المللی کربن‌زدایی مدت‌ها است که جزو پروژه‌های دولت آلمان است

خبرگزاری رویترز به‌نقل از اولاف‌ شولتس، صدراعظم آلمان، از راه‌اندازی یک باشگاه بین‌المللی برای کمک به کربن‌زدایی در کشورهای در حال توسعه جهان خبر داد.

اولاف شولتس روز جمعه در نشست مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در دبی، موسوم به کاپ۲۸ (COP 28) رسما از پروژه این باشگاه بین‌المللی، که مدت‌ها است جزو پروژه‌های دولت آلمان است، رونمایی کرد. اولاف شولتس در دبی گفت که هدف این باشگاه رساندن انتشار گازهای کربنی به صفر درصد در تولید سیمان و فولاد و دیگر فراورده‌های مورد نیاز صنایع بزرگ اقتصادی در کشورهای در حال توسعه خواهد بود. این باشگاه کارش را با ۳۶ عضو شروع می‌کند و تمرکز آن بر تسریع کربن‌زدایی در صنایعی مانند تولید فولاد و سیمان و آلومینیوم خواهد بود.

به گفته اولاف شولتس، محاسبه استاندارد میزان کربن تولیدی در جهان نیز یکی از وظایف این باشگاه است. صدراعظم آلمان در شهر دبی، میزبان نشست مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی، تاکید کرد که این باشگاه «برنامه‌ای برای مطابقت نیازهای اعضا و تامین ابزارهای فنی و مالی بخش خصوصی و دولتی ایجاد ‌خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مهم‌‌ترین چالش‌‌های جامعه جهانی این است که کشورهای در حال توسعه ابزار و تجهیزات و بودجه لازم برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش گازهای کربنی ندارند. به‌عنوان مثال، بخش بزرگی از خودروهای برقی، که نقش عمده‌ای در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی دارند، فقط در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

در نشست کاپ ۲۸ در دبی در روز جمعه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا، اعلام‌ کرد که دولتش بیش از ۲۰ میلیون یورو به صندوق مبارزه با بحران و فجایع طبیعی سازمان ملل اهدا‌ می‌کند تا سهم اسپانیا را در مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی افزایش دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده نیز روز جمعه اعلام ‌کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با شرکت در نشست کاپ۲۸ دبی از پروژه سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری آمریکا در برقراری امنیت غذایی جهانی «از طریق کمک به رشد و تولید محصولات کشاورزی سازگار با محیط زیست» رونمایی کرده ‌است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات ‌متحده این ۵۰ میلیون دلار بخشی از بودجه مبارزه با بحران تغییرات اقلیمی است.

چین و ایالات ‌متحده، دو ابرقدرت اقتصادی جهان، عامل بیش از ۵۰ درصد از آلودگی‌های زیست‌محیطی در جهان‌اند.

در اکتبر گذشته، شورای اروپا‌ بیانیه‌ مشترک ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را منتشرکرد که در آن به هدف‌های قاره سبز در روند مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی اشاره‌ شده بود. شورای اروپا در این بیانیه اعلام‌ کرد که تا پیش‌ از پایان قرن، جهان باید به سمت تولید کربن صفر پیش‌ برود و سوخت‌های فسیلی به‌طور کامل از چرخه زندگی بشر حذف شود. تاکید شورای اروپا در این بیانیه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

نشست مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی در دبی، موسوم به کاپ‌ ۲۸، از ۳۰ نوامبر (۹ آذر) آغاز شد. این رویداد تا ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) ادامه خواهد داشت.

بیشتر از جهان